zaterdag 2 juli 2022

Actief vergeten

Alles loopt uit op opvoeding. En wij maar denken dat het startpunt was. Er zijn zaken, lieve lezer, die jij moet weten, en wel van mij. Daarom vertel ik het je maar. Of nog beter, zoek het zelf maar uit. En wel zo dat de kennis, mijn kennis ook, eruit komt. Het moge zijn dat we Europese waarden koesteren. Maar dat doen we niet voor onszelf. Het is opdat de anderen ook zien hoe waardevol die waarden zijn. Het is er voor de Ander.

Hoe ik dat allemaal zo weet, vraag je. Dat komt, volg ik Plato, doordat je het vergeten bent. Je bent vergeten dat je me hebt opgedragen jou te leren. Kijk eens naar dat rapport van Dijsselbloem, overigens afkomstig uit een onderwijsfamilie, die een paar goede lessen had voor de leiders. Die hadden die hele onderzoeksraad zelf in het leven geroepen. En nu maken ze geen gebruik van die lessen. Ze zijn hun eigen goede bedoelingen gewoon vergeten.

Toch kun je niet anders dan blijven leren. Alles loopt uit op studie, toch de activiteit van de zevende scheppingsdag. De Ander heeft jou die verplichting opgelegd. Maar jij kunt niet aan alle anderen die verplichting opleggen. Als je dat doet worden de liberalen communist en drijven ze de massa's de grauwe dood in. Het maximale wat je kunt is studeren en je lessen doorgeven. Als ik hier doe alsof ik alleen maar schrijf is dat om jou het idee te geven dat je vrij bent om mijn lessen te aanvaarden zodat ik weer denk dat ik jou op deze manier vriendelijk heb aangezet tot leren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Licht verzet

Ik houd niet van bevelen. Zo te zien houd ik meer van een bekentenis. De vraag is of ik een goede titel had gekozen met bladder dit. Nu sta ...