zaterdag 11 juni 2022

Niet nodig te weten

Het is maar de vraag of de mens zo nieuwsgierig is. Ooit gingen er een paar naar boven kijken. Ze wilden van alles weten wat ze zagen. Of ze nu echt nieuwsgierig waren... Liever interpreteerden ze de figuren om gezag te winnen. Het gedrag van mensen moest voorspelbaar worden. Ja natuurlijk, ook daarvoor is nodig dat je graag wil weten wat die mensen doen. Met de bedoeling dat te voorkomen.

Er kwamen machtige tegenbewegingen. De Bijbel plakt de sterren in de lucht om uit te komen bij de rustdag. Horatius probeert meisje Leuconoë te plukken, 'probeer de berekeningen van de Babyloniërs niet, carpe diem.' Zou het mogelijk zijn om al voor je nieuwsgierig bent je aandacht te verplaatsen naar het hier en nu? Die berekeningen geloven we wel.

Nieuwsgierigheid maakt je opgewekt. Er valt nog iets te hopen. Hier en nu is ook niet alles. Wil je een klein beetje, dan heeft het je beet. Het heelal breidt zich uit en is al niet meer wat het was. En wat het is, is al afkering van het oneindige. Het zal allemaal wel. Die nieuwsgierigheid laat ik bij jou, mijn lieve leerling. Het is een begin en deel van het proces. Daarna ben je geboeid, daarna consequent. En ook de conclusie laat ik aan jou.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Licht verzet

Ik houd niet van bevelen. Zo te zien houd ik meer van een bekentenis. De vraag is of ik een goede titel had gekozen met bladder dit. Nu sta ...