vrijdag 27 mei 2022

De adviezen

Anton, eigenlijk zou je weer een nieuwe blogserie moeten starten. Ik vind dat bladder dit niet bijzonder inspirerend. Iedereen bladdert wat af, maar dat gebeurt toch al. We willen graag wat tegenwicht. Je zou de lat wat hoger kunnen leggen. Wat als je de adviezen van je vrienden eens zou opschrijven? Ik zie dan een dialogisch moment in je blogs komen wat er nu nog niet echt in zit. En wat ik ook mis is iets van belofte. Adviezen hoeven niet te kloppen, maar alleen al door hun vorm bevatten ze belofte.

Het eerste wat ik tegen je zou willen zeggen is: kill your darlings! Ik heb nog niet iets van je gelezen, maar je zegt me dat je graag dingen verwerkt in blogs. Te veel mensen schrijven iets waarvan ze denken dat het meteen al waarde heeft, alleen al omdat het zo spontaan is, of omdat het hun leven is. Nou, dat leven trap ik graag in de hoek. Killen is echt mijn ding. Het mooiste kun je bereiken als je ook nog je darlings killt. Denk aan Polycrates en zijn ring. De ring was echt zijn ding. We maken dingen kapot omdat we ervan houden.

En dan heb ik nog een tweede advies voor je. Je zet alles meteen op internet en je stuurt het naar je vrienden. Dat zijn er niet veel. Je kunt een veel groter publiek bereiken als je je teksten opstuurt naar een uitgever. Die bereikt veel meer mensen dan jij in je eentje ooit voor elkaar krijgt! Echt, jouw teksten zijn de moeite waard om te publiceren. Je doet jezelf te kort. Jouw vrienden, jouw zogenaamde adressanten, ik ken ze niet. Ze zijn onzichtbaar en vergeten, als ze jouw blogs al lezen. Ze liken je maar je weet wat dat betekent want dat doe je zelf ook bij hen. Neem jezelf serieus en besteed eens wat zorg aan je teksten. En niet te vergeten, neem ook je lezers serieus. Neem mij eindelijk eens serieus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Licht verzet

Ik houd niet van bevelen. Zo te zien houd ik meer van een bekentenis. De vraag is of ik een goede titel had gekozen met bladder dit. Nu sta ...