vrijdag 1 april 2022

Het smalle pad

Dromen zijn dun. Je kunt denken aan de smalle weg. Dromen persen zich niet. Dun als ze zijn rennen ze door de paadjes en glijden ze van de hellinkjes. Het is geen aprilgrap deze keer. Een nar kan spreken als politicus, en dat kan een fascist ook. (Belletje rinkelt.) Op mijn paadjes glijdt de martelaar samen met bevrijder, slachtoffer met held.

Mijn parochiekerk was gewijd aan de H. Martelaren van Gorcum. De kerk werd gerund door zachtaardige franciscanen maar hart voor de zaak. De martelaren kregen touw om de nek, de franciscanen om hun middel zodat we blijven gedenken. De watergeuzen verdreven de bezetters en hadden recht op een moordje meer of minder. Wij hebben ons deze dag laten gedenken door de H. Zelenski, op de kop af 450 jaar geleden.

Zeg, ik verheug me al op Pasen en wil het tweemaal vieren! Als alles goed loopt eerst hier en daar in het H. Griekenland waar de lammetjes met liefde over de schouder naar huis worden gedragen. In wezen zijn we allemaal goede herder en gestroopte knuffel. Wat ik kwijt wilde is hoe moeilijk het is om gered te worden. Ze staan voor me klaar, ze vechten, lachen, huilen en bidden voor me. Het is om verlegen van te worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Licht verzet

Ik houd niet van bevelen. Zo te zien houd ik meer van een bekentenis. De vraag is of ik een goede titel had gekozen met bladder dit. Nu sta ...