donderdag 10 maart 2022

Schaduwschrijven

Deze week heb ik kennisgemaakt met de schaduwauteur. Dat is de naam voor een auteur die op de tweede plaats komt bij de examenstof. Kan een schaduwauteur ook een ghostwriter zijn, vroeg ik me af. Daarom maar even ingetikt, en het blijkt dat de schaduwauteur die ghostwriter is. Een ghostwriter schrijft teksten die op naam van iemand anders worden uitgebracht. Zo staan we nu ook op de rand van weer een bladdering. Hadden we gisteren nog de naam, nu weten we dat niet meer zeker.

Onzekerheid bestaat zeker ook omtrent de muze. Als ik schrijf, voel ik dat het lekker loopt, zeker in de tweede alinea. Je zou bijna geloven in de muze. Via onze schaduwauteur Martialis ben ik er wel achtergekomen dat je die inspiratie ook kunt linken aan de avond en de drank. In zoverre is het dus Martialis die me inspireert. Hij is mijn schaduwauteur.

Van de Russen heb ik lang geleden de term die en die onder het masker geleerd. Het volledige werk van Brezjnev blijft Brezjnev heten, maar Volosjinov werd later Bachtin onder het masker genoemd. Ook al omdat hij zelf gestraft werd voor de publicatie van wat hij niet had geschreven. Overigens werd Bachtin ook gestraft, voor wat onder zijn naam was verschenen. Bachtin was een dapper maar wijs mens. Net als Martialis ging hij niet gauw tot het uiterste in verhouding tot de tiran. Wees vriendelijk en zoek de schaduw. En als we dan toch tot het uiterste willen gaan: wees dankbaar als je al in de schaduw zit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Licht verzet

Ik houd niet van bevelen. Zo te zien houd ik meer van een bekentenis. De vraag is of ik een goede titel had gekozen met bladder dit. Nu sta ...