donderdag 10 maart 2022

De kennisvloek van de leerling

Ha, eindelijk heb ik weer contact met mezelf en kan ik een volgende stap zetten. Zoals gezegd, altijd op de ladder en meestal omhoog. Zoiets doe je als je voortgetrokken wordt, vervat in de term training. Overigens zit ik in de trein te schrijven, waar je ook weer die term trah herkent, niet te verwarren met eerder genoemd tra of trans. Word je voortgesleurd, helpt het om dingen achter je te laten. Zoals mijn rabbi ooit citeerde: een hond keert ook niet terug naar zijn eigen kots.

Wat ik hier dan zit te doen, vraag je. Ik breng - naar alle eerlijkheid die ik in me heb - verslag uit van een training. Ik werd voortgesleurd en liet dingen achter me, en nu ik in de trein zit laat ik ook nog die training achter. De training is verslagen. Stel je bent een leerling, en zijn we dat niet allemaal. Je kunt nog wel leraar zijn, maar dan ga je nog op training. Je bent voortgesleurd en verslaat.

Je hebt het goede voorbeeld en het slechte voorbeeld. Stel je vergelijkt beide, dan kom je er met je klas achter dat er verschil is. Zodoende kom je tot criteria die je vooruithelpen. Samen. Extra leuk is als je jezelf instrumentaliseert. Je laat zien hoeveel moeite je ermee hebt. De leerling scheidt in jou slecht en goed, en de leerling in jou, en gaat nu ook zelf van slecht naar goed. Goed voorbeeld doet goed volgen. Je leerling in jou ziet nu ook het slechte voorbeeld in jou en weet nu hoe slecht hij is. Dat nu, beste leerlingen, heet de kennisvloek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Licht verzet

Ik houd niet van bevelen. Zo te zien houd ik meer van een bekentenis. De vraag is of ik een goede titel had gekozen met bladder dit. Nu sta ...