maandag 28 maart 2022

Morele bewapening

Op weg naar mijn werk wil zeggen dat werken mijn doel is. Werken is vooral ook een proces. En niet te vergeten een moraal. Werken is niet vanzelfsprekend, en daarom moeten we ertoe oproepen. Die oproep is ook werk. Uiteindelijk is alles werk. Dat ik nu even deze blog zit te tikken is ook werk, het is een oproep tot werk die zelf ook werk is al oogt het niet zo.

De vraag is waartoe werk zich verhoudt. Heeft het doel zelf ook een doel? Ik passeer juist Kesteren waar die mooie Romeinse helm is gevonden. Er staan namen in gegraveerd, ten teken dat de helm werd doorgegeven als de drager gesneuveld was. De jongens moesten ver reizen om hier in Kesteren hun doel te bereiken. Onderweg moesten ze hard werken. Kampen inrichten, aanvallen, afweren, aanvallen afweren, helmen maken.

In sombere buien denk ik dat de dood het doel van werken is. Ik werk me dood. Er is gezegd dat de dood ook werk is, de dood is in ons aan het werk. Zo voorkomen we dat de dood ons hindert bij ons werk, en bereiken we dat de hindernis ons aan het werk zet. Werk is wat we kunnen inbrengen tegen de verhevenen die genoeg hebben om het niet te verdienen, die genoeg verdiend hebben om het te hebben, zelfs als ze het niet verdienen. Door te werken zeggen we tegen hen: werk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Licht verzet

Ik houd niet van bevelen. Zo te zien houd ik meer van een bekentenis. De vraag is of ik een goede titel had gekozen met bladder dit. Nu sta ...