zondag 6 maart 2022

Escalatie

De stroom is weer op gang. Het is geen pretje om de dag te beginnen met een storing. Het moet een geval van kortsluiting zijn geweest, volgens Jorden van de stroommaatschappij. Wel weer prettig dat je meteen wordt geholpen, en dan nog wel zo vriendelijk. Ik zie alleen knoppen met streepjes, en ook nog of het horizontaal of verticaal is. Er moest een apparaat zijn geweest, aldus Jorden, dat de storing had veroorzaakt. En ja hoor, het was ons broodrooster waarover we nu definitief concludeerden dat die aan vervanging toe was.

Er zijn ergere dingen in de wereld, zou je nu kunnen zeggen. Het is geen pretje om je dag zonder geroosterd brood te beginnen. Maar ik kwam erachter dat ik nog onbevroren brood in de koelkast had liggen. Dus ik had die hele broodrooster niet nodig gehad. Zo werkt voortschrijdend inzicht, je weet achteraf wat je eerder had willen weten maar niet kon, of wel kon maar er gewoon niet op kwam. Ergere dingen zijn er, dat is wat ik wilde zeggen.

Het blijft onzeker of je je tot die ergere dingen kunt verhouden, en hoe dan. Helpt het om het kleine leed te zien als stap in de richting van het grote, of geeft het je een vals idee van meelevendheid? Je moet het zien als een ladder waar elke sport begaan wordt in beide richtingen. Er gaan zoals bekend engelen over de ladder, en daarom kunnen wij het ook. Als het erg is, kan het altijd nog een treetje hoger. Omlaag is wel moeilijker, de mens streeft omhoog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Licht verzet

Ik houd niet van bevelen. Zo te zien houd ik meer van een bekentenis. De vraag is of ik een goede titel had gekozen met bladder dit. Nu sta ...