zaterdag 5 februari 2022

Politiek dood

Mijn moeder zei: als je heel slim bent, en dan nog slimmer, dan word je debiel. Het is dus een cirkel waarin je zit, dacht ik. Ook fantaseerde ik dat ik oud was en naast andere oude mannetjes op een bank bij de Meezenbroekervijver zat. En nu ik die leeftijd nader zoek ik aansluiting bij die jongen van tien. Ook dat is een cirkel waar je uitkomt bij het begin als je doorgaat.

Zo nam ik me steeds voor om eerder van de lente te genieten. Door de opwarming word ik op mijn wenken bediend. In december zag ik al bloesem. In januari staken de sprieten van de narcissen al uit de grond. Eindelijk zag ik de knoppen van de rododendron.

Zou je zo ook nieuwe politiek kunnen zien? Als je even beter kijkt zie je een prachtige samenleving in de knop. Je zou alle politiek willen doodmaken om het proces te versnellen. Tegen je slachtoffers zeg je: dood is niet dood, je maakt de grond vruchtbaar voor over een paar honderd jaar. Net op tijd houd je je in. Je houdt je dood.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Licht verzet

Ik houd niet van bevelen. Zo te zien houd ik meer van een bekentenis. De vraag is of ik een goede titel had gekozen met bladder dit. Nu sta ...