dinsdag 22 februari 2022

Mijn talent

Hoe groot of klein mijn talent ook, het is de bedoeling het te gebruiken. De gelijkenis van Jezus in Matteüs 25 spreekt voor zich. De heer gaat op reis en geeft geld in beheer aan zijn dienaren. Aan de eerste geeft hij vijf talenten (talent is een bepaald gewicht aan geld), aan de tweede twee en aan de derde één talent. Waarom zo verschillend? 'Ieder naar wat hij aankon.' Hier wordt dus een relatie gelegd tussen gewicht, geld en vermogen. Vermogen ook of vooral in de zin van wat iemand kan, waartoe iemand in staat is.

Ik word aangesproken door deze gelijkenis. Ik ben de derde dienaar die zijn talent uit angst voor de heer had begraven en het hem teruggeeft als hij terugkomt. Hij is de slechte dienaar, want zijn geld brengt geen rente op. De nutteloze dienaar moet in de uiterste duisternis worden geworpen, waar men jammert en knarsetandt. Beschouw deze blog als mijn talent dat ik alvast heb begraven in die uiterste duisternis, in de krochten van Google blogspot.

Mijn talent is het om een blog zoals deze te schrijven. De blog blijft in deze uithoek, en juist door mijn angst lok ik het schijnbaar strenge oordeel van de heer uit. Dat oordeel is bij nader inzien niet streng. Het komt overeen met de daad van de laffe, bange dienaar. Tegelijk wist het deze daad uit. De heer gebiedt om het ene talent terug te pakken van de dienaar en te geven aan de eerste dienaar, die zijn vijf talenten door investering heeft vermeerderd tot tien.

Een filosoof zou nu kunnen vragen: is het niet precies het talent van de derde dienaar om zijn talent te begraven? En heeft hij niet juist gezien dat zijn heer heel streng is? Maar een filosoof heeft hier weinig te zoeken. Het is een gelijkenis waarmee we hier te maken hebben, geen rechtstheorie. De gelijkenis opent zich door zich te sluiten. We kunnen de gelijkenis gebruiken alsof ze zelf een talent is. Maar de gelijkenis heeft geen betekenis zonder de derde dienaar, in de daad van deze dienaar spitst de gelijkenis zich toe.

Als ik die derde dienaar ben, gebruik ik de gelijkenis door hier tegen jou te zeggen dat zij zich opent op het moment dat zij zich sluit. De heer is degene die deze blog van me afpakt en geeft aan degene die er iets mee kan. Hier heb je hem, alsjeblieft.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Licht verzet

Ik houd niet van bevelen. Zo te zien houd ik meer van een bekentenis. De vraag is of ik een goede titel had gekozen met bladder dit. Nu sta ...